Plan managerial 2017-2018
PRIORITĂŢI STRATEGICE ÎN ANUL ŞCOLAR 2017-2018
BAZA CONCEPTUALĂ
Acest Plan Managerial este conceput în conformitate cu următoarele acte normative:
- Legea Educaţiei Naţionale nr. 1/2011
- Ordinele, notele, notificările şi precizările M.E.N.C.S.
- Buletinele Informative ale M.E.N.C.S.
- Metodologia formării continue a personalului didactic din învăţământul preuniversitar.
- Regulamentul de Organizare şi Funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar.
- Strategia managerială a Inspectoratului Şcolar Judeţean OLT.
- Strategia de dezvoltare economico – socială a Consiliului Local-Primarie
Politicile educaţionale ale unităţii se vor baza pe următoarele priorităţi
- Asigurarea calităţii în actul educaţional
- Formarea resurselor umane
- Managementul şcolar şi evaluarea instituţională
- Descentralizarea învăţământului preuniversitar
- Asigurarea siguranţei elevilor în şcoală şi combaterea violenţei.
Prezentul plan managerial se fundamentează pe:
- Asigurarea calităţii proceselor de predare-învăţare-evaluare şi a serviciilor educaţionale în vederea atingerii standardelor de integrare europeană
- Fundamentarea actului educaţional pe baza nevoilor de dezvoltare personală şi profesională a elevilor
- Asigurarea accesului egal şi sporit la educaţie prin proiecte şi programe de protecţie şi susţinere educaţională
- Investiţia în educaţie şi în formarea şi perfecţionarea continuă a personalului didactic
- Întărirea rolului şcolii prin gestionarea eficientă a resurselor umane şi materiale şi realizarea de activităţi extracurriculare şi programe de cooperare naţională
- Dezvoltarea relaţiilor comunitare prin proiecte educaţionale şi proiecte de cooperare europeană
- Dezvoltarea unui management de calitate în învăţământ.
ANALIZA SWOT
PUNCTE TARI
- Elaborarea documentelor de proiectare
- Stabilirea obiectivelor pe compartimente şi a priorităţilor
- Proiectarea programului de asistenţe şi interasistenţe anuale şi semestriale pe arii curriculare în funcţie de nevoi
- Circulaţia optimă a informaţiei la nivelul compartimentelor
- Organizarea Evaluării naţionale
- Asigurarea unui climat de muncă eficient a tuturor compartimentelor
- Corectitudinea informaţilor transmise spre ISJ OLT
- Acordarea de consiliere si audienţe
- Informatizarea unităţii de învăţământ;
- Promovarea strategiilor moderne în abordarea actului învăţării
- Motivarea elevilor pentru performanţa şcolară
- Parteneriate educaţionale
- Obţinerea autorizaţiei sanitare de funcţionare
- Conştientizarea comunităţii în direcţia înţelegerii problemelor şcolii
- Realizarea unor lucrări de reparaţii.
- O buna colaborare cu institutiile locale.
PUNCTE SLABE
- Interes scazut din partea unor parinti, in relatia scoala-familie
- Fonduri insuficiente in realizarea obiectivelor propuse
- Reticienta unor cadre didactice in ceea ce priveste modernizarea actului invatarii
- Lipsa unor metode de popularizare a experienţei pozitive
- Dificultăţi/rezultate slabe înregistrate în pregătirea elevilor proveniţi din familii dezorganizate
- Insuficientă conştientizare a elevilor privind păstrarea şi întreţinerea spaţiilor de învăţământ
RISCURI
- Implementarea strategiilor privind descentralizarea învăţământului, asigurarea calităţii
- Lărgirea parteneriatului local, regional
- Iniţierea de parteneriate ale şcoli cu instituţii din comunitate.
- D.Ş - din perspectiva particularizării actului învăţării
- Parteneriat activ cu sindicatele
- Comunicare/interrelaţionare/multiculturalitate
- Relaţia cu mass-media
- Organizare schimburilor de experienţă cu alte instituţii similare
- Deteriorarea mediului socio-economic, familial; diminuarea interesului/capacităţii familiei de a susţine pregătirea şcolară a copiilor, părinţi plecaţi la muncă în străinătate
- Motivarea/stimularea slabă a cadrelor didactice prin politicile salariale curente
- Domeniul funcţional - CURRICULUM
OBIECTIVE :
- Implementarea curriculum-ului naţional la nivelul unităţii de învăţământ, al fiecărei catedre, al fiecărui cadru didactic şi asigurarea corelaţiei dintre acesta şi curriculum-ul local;
- Încurajarea profesorilor în dezvoltarea de grupe şi clase de studiu în care activitatea să se desfăşoare pe baza metodelor alternative;
- Personalizarea ofertei educaţionale la nivel instituţional;
- Monitorizarea şi evaluarea programelor destinate participării la educaţie, pe baza unor indicatori specifici (rată de participare, grad de cuprindere, rată de abandon);
- Monitorizarea grupelor cu elevi capabili de performanţă;
- Analiza criteriilor folosite de unităţile şcolare la stabilirea curriculum-ului şi relaţia dintre curriculum-ul naţional şi cel local;
- Analiza strategiilor de evaluare şi a concordanţei între evaluările elevilor şi cerinţele curriculum-ului unităţii şcolare;
- Îmbunătăţirea calităţii predării-învăţării-evaluării astfel încât să se asigure şanse egale tuturor elevilor, atingerea standardelor curriculare de performanţă, pregătirea elevilor pentru o societate în schimbare;
- Îmbunătăţirea tehnicilor de evaluare şi a metodelor de examinare a performanţelor şcolare;
- Evaluarea ofertei educaţionale şi a performanţei educaţionale pe baza criteriilor de monitorizare şi evaluare şi/sau a indicatorilor de performanţă stabiliţi prin proiectul de curriculum sau prin proiecte de dezvoltare;
Nr. crt.
|
Funcţia manageriala
|
Măsuri/Acţiuni
|
Compartiment responsabil
|
Resurse umane
|
Orizont de timp
|
Indicatori de realizare
|
|
|
|
|
|
|
|
1.
|
Proiectare / organizare
|
• Realizarea încadrării respectând principiul continuităţii şi al competenţei şi constituirea catedrelor |
Comisia pentru curriculum |
Director Şefi catedre |
Septembrie 2017 |
Documente realizate |
• Elaborarea documentelor de proiectare şi organizare a activităţii de învăţământ |
Comisia pentru curriculum, CEAC |
Cadre didactice |
Septembrie Octombrie 2017 |
Documente realizate |
||
• Elaborarea programului activităţii educative şcolare şi extraşcolare, avându-se în vedere aptitudinile deprinderile, înclinaţiile şi talentul elevilor. |
Comisia pentru curriculum |
Director adjunct Consilier educativ Comisia diriginţilor |
Septembrie 2017 / Iunie 2018 |
Baza de date Oferta educaţională |
||
• Implementarea curriculum-ului naţional potrivit ofertei proprii, promovate prin ,, Oferta Educaţională" |
Comisia pentru curriculum |
Director adjunct Profesori de specialitate |
Septembrie Decembrie 2017 |
Planuri cadru Oferta educaţională |
||
• Introducerea şi utilizarea metodelor interactive în realizarea educaţiei de bază |
CEAC Comisia pentru curriculum |
C.C.D. Metodişti |
Septembrie Decembrie 2017 |
Materiale de informare Oferte de formare |
||
• Introducerea unor metode şi forme de evaluare şi dezvoltare a creativităţii, adaptabilităţii şi a transferabilităţii cunoştinţelor în situaţii noi |
Comisii metodice CEAC |
C.C.D. Metodişti |
Septembrie Decembrie 2017 |
Materiale de informare Oferte de formare |
Nr. crt.
|
Funcţia managerială
|
Măsuri/Acţiuni
|
Compartiment responsabil
|
Resurse umane
|
Orizont de timp
|
Indicatori de realizare
|
|
|
• Diversificarea C.D.S. în concordanţă cu nevoile de formare a competentelor cheie şi consolidarea metodelor de instruire bazate pe experienţa personală a elevilor |
Comisia pentru curriculum |
Comisia pentru curriculum Director |
Mai 2018 |
Baza de date Oferta educaţională |
• Dezvoltarea unor forme alternative de organizare a educaţiei de bază - „ Şcoală după şcoală” |
CA CEAC |
Director Resp. CEAC |
Septembrie - Octombrie 2017 |
Instrumente de testare, evaluare Baza de date Oferta educaţională |
||
2.
|
Conducere operaţională
|
• Promovarea unei politici de susţinere a şcolarizării - integrare, recuperare - pentru toţi copiii/ tinerii şi prevenirea abandonului şcolar |
CEAC Comisia pentru curriculum |
Responsabil cu activitatea educativă Învăţători/Diriginţi |
Septembrie Decembrie 2017 |
Materiale de informare |
• Stabilirea unui plan de măsuri ameliorative în vederea evitării eşecului la evaluarea finală (clasele- a II-a, a IV-a, a VI-a) şi la Evaluarea Naţională, a elevilor din cls. a VIII-a şi nu numai. |
Resp. catedre/comisii metodice CEAC |
Director, director adjunct |
Septembrie 2017 / lunie 2018 |
Curriculum specific Oferta educaţională |
||
• Asigurarea permanentă a unei comunicări eficiente între cadre didactice, elevi şi părinţi, urmărindu-se constant progresul şcolar, diagnosticarea învăţării, motivarea cadrelor didactice şi elevilor/ preşcolarilor pentru desfăşurarea unui proces educativ de calitate. |
CEAC Comisia pentru curriculum |
Director adjunct Responsabilii catedrelor/ comisiilor metodice Educatoare/ Învăţători/ Diriginţi |
Septembrie 2017 |
Rapoarte Teste iniţiale Teste finale |
Nr. crt.
|
Funcţia manageriala
|
Măsuri/Acţiuni
|
Compartiment responsabil
|
Resurse umane
|
Orizont de timp
|
Indicatori de realizare
|
• Realizarea unei bănci de date privind rezultatele evaluărilor pentru diferite discipline şi ani de studiu, pentru a stabili măsuri de prevenire a eşecului şcolar |
CEAC Secretariat |
Director Responsabilii catedrelor/ comisiilor metodice Diriginţi |
Lunar |
Situaţii statistice Plan de măsuri |
||
• Analiza strategiilor de evaluare şi a concordanţei între testele şi evaluările elevilor cu curriculum-ul unităţii şcolare; |
Comisii metodice CEAC Comisia pentru curriculum |
Director Educatoare/ Învăţători/ Diriginţi |
Periodic |
Teste de evaluare Plan de măsuri |
||
• Pregătirea tezelor, examenelor de Evaluare Naţională, a testelor finale (clasele- a II-a, a IV-a, a VI-a şi a olimpiadelor şcolare |
Comisia pentru curriculum Catedre/Comisii metodice |
Director Diriginţi |
Septembrie – 2017 / Iunie 2018 |
Broşuri Metodologie Programe de examen Calendar naţional |
||
3.
|
Monitorizare/ Evaluare
|
• Monitorizarea progresului şcolar din perspectiva prestanţei didactice |
Comisia pentru curriculum CEAC |
Director Responsabilii catedrelor/ comisiilor metodice |
Conform graficului de control |
Fişa de observare şi evaluare a lecţiei |
• Monitorizarea procesului de utilizare a tehnologiei informatice în lecţie, la toate disciplinele |
Comisia pentru curriculum CEAC |
Director Responsabilii catedrelor/ comisiilor metodice |
Conform graficului de control |
Fişa de observare şi evaluare a lecţiei Proiecte didactice |
||
• Monitorizarea actului educaţional din perspectiva progresului şcolar individual şi a reuşitei şcolare la concursuri, teste finale şi examene. |
CEAC Comisia pentru curriculum |
Director |
Conform graficului de control |
Instrumente de evaluare formativă şi sumativă |
Nr. crt.
|
Funcţia manageriala
|
Măsuri/Acţiuni
|
Compartiment responsabil
|
Resurse umane
|
Orizont de timp
|
Indicatori de realizare
|
• Monitorizarea alternativelor educaţionale |
CEAC Comisia pentru curriculum |
Director Responsabilii catedrelor/ comisiilor metodice |
Conform graficului de control |
Fişa sintetică a şcolii |
||
•Eficientizarea actului educaţional prin evaluare, notare ritmică şi corectă a elevilor prin aplicarea criteriilor de notare, precum şi a frecvenţei elevilor. |
CEAC Comisia pentru curriculum |
Responsabili pentru notare şi frecvenţă |
Conform graficului de control |
Instrumente de evaluare formativă şi sumativă |
||
• Îndrumarea, monitorizarea şi evaluarea activităţilor de orientare şi consiliere şcolară |
CEAC Comisia pentru curriculum |
Director Diriginte cls. a VIII-a |
Conform graficului de control |
Instrumente specifice de evaluare |
||
• Evaluarea măsurii în care curriculum-ul furnizat elevilor care au diferite vârste, aptitudini, deprinderi, capacităţi intelectuale şi interese este potrivit şi dacă este permanent revăzut pentru a asigura atingerea standardelor de către elevi. |
Comisia pentru curriculum |
Director Responsabilii catedrelor/ comisiilor metodice |
Conform graficului de control |
Instrumente de evaluare formativă şi sumativă |
- II. Domeniul funcţional - RESURSE
OBIECTIVE:
- Valorificarea şi dezvoltarea resurselor umane şi materiale existente;
- Asigurarea încadrării unităţii şcolare cu personal didactic calificat;
- Armonizarea ofertei de formare cu nevoile de formare identificate în şcoală;
- Identificarea ofertanţilor de formare şi direcţionarea personalului didactic către aceşti ofertanţi;
- Modernizarea infrastructurii şcolare inclusiv prin creşterea gradului de informatizare a procesului de învăţământ
6.Reglementarea parteneriatului dintre şcoală şi administraţia publică locală în domeniul conducerii şi finanţării învăţământului;
Nr. crt.
|
Funcţia managerială
|
Acţiuni
|
Compartiment responsabil
|
Resurse umane
|
Orizont de timp
|
Indicatori de realizare
|
1. |
Proiectare/ organizare
|
• Asigurarea transparenţei elaborării şi execuţiei bugetare |
Serviciul contabilitate |
Director |
Octombrie 2017 Ianuarie 2018 |
Studiu privind dinamica populaţiei şcolare. Analize diagnostice |
• Asigurarea încadrării cu personal didactic conform metodologiei |
Selecţie şi recrutare personal didactic |
Director |
Septembrie 2017 |
Baze de date Fişe de încadrare |
||
• Identificarea, procurarea şi utilizarea fondurilor extrabugetare conform priorităţilor stabilite |
Management, contabilitate |
Director |
Septembrie - Noiembrie 2017 |
Instrumente specifice |
||
• Încurajarea unor culturi organizatorice care stimulează comunicarea deschisă, participarea şi inovaţia |
Management |
Director adjunct |
Septembrie - Decembrie 2018 |
Instrumente specifice |
||
• Rezolvarea rapidă, transparentă şi eficientă a conflictelor cu sau între elevi, cadrele didactice şi părinţi |
Management |
Director ,director adjunct Comisia de disciplină |
Permanent |
Corespondenţă şi sesizări |
||
• Identificarea, procurarea şi utilizarea fondurilor extrabugetare conform priorităţilor stabilite |
Management |
Director |
Semestrul al II-lea |
Proiecte Documentaţie |
Nr. crt.
|
Funcţia managerială
|
Acţiuni
|
Compartiment responsabil
|
Resurse umane
|
Orizont de timp
|
Indicatori de realizare
|
• Dezvoltarea unor parteneriate viabile cu instituţii similare din învăţământul preuniversitar pentru "schimbul de bune practici" |
Management |
Director adjunct, director |
Septembrie - Octombrie 2017 |
Oferte de curs |
||
2. |
Conducere operaţională |
• Promovarea ofertelor de formare continuă adresate cadrelor didactice, personalului de conducere, de îndrumare şi control |
Management Comisia de perfecţionare |
Director |
Semestrele I, II |
Oferte formare Suporturi de curs |
• Elaborarea proiectului de buget |
Management, Consiliul de administraţie |
Membri CA |
Noiembrie 2017 |
Proiect de Buget |
||
• Valorizarea experienţelor pozitive şi a exemplelor de bună practică pedagogică şi managerială |
CEAC Comisia de curriculum |
Responsabilii catedrelor/ comisiilor metodice |
Semestrele I, II |
Proiecte/iniţiative locale, judeţene Documentaţie |
||
• Întocmirea documentelor cerute de ISJ OLT şi de Casa Corpului Didactic şi respectarea termenelor solicitate |
Compartiment secretariat, management |
Director,director adjunct |
Permanent |
Documentaţie specifică Rapoarte sintetice |
||
• Continuarea dezvoltării parteneriatului unităţii şcolare cu Inspectoratul şcolar şi cu instituţii din comună |
Management, evaluare, prognoze şi dezvoltare |
Director , director adjunct |
Semestrele I, II |
Documentaţie specifică Rapoarte sintetice |
Nr. crt.
|
Funcţia manageriala
|
Acţiuni
|
Compartiment responsabil
|
Resurse umane
|
Orizont de timp
|
Indicatori de realizare
|
• Stimularea interesului pentru şcoală al elevilor prin derularea unor programe educative |
Management, CRP |
Directoradjunct , membri CRP |
Semestrele I, II |
Baza de date Raportări |
||
• Stimularea dezvoltării spiritului antreprenorial pentru obţinerea de venituri proprii ca efect al descentralizării financiare |
CA |
Director Şef contabil |
Septembrie 2017- Iunie 2018 |
Documentaţie Acte juridice Raportări |
||
3.
|
Monitorizare/ Evaluare
|
• Monitorizarea perfecţionării prin grade didactice |
Management Comisia de perfecţionare |
Director , director adjunct |
Semestrele I, II |
Proiecte/progra me naţionale Metodologii de formare continuă |
• Evaluarea personalului, didactic auxiliar şi nedidactic |
Management CA |
Director membri CA |
Decembrie 2017 August 2018 |
Instrumente specifice |
||
• Monitorizarea întocmirii documentelor cerute de ISJ OLT şi de Casa Corpului Didactic şi respectarea termenelor solicitate |
Management |
Director |
Semestrele I, II |
Oferta de cursuri |
||
• Monitorizarea participării la programe de formare continuă, management educaţional şi informare în domeniu funcţiei de cerinţele integrării învăţământului în UE |
Comisia de perfecţionare |
Membrii comisiei |
Semestrele l, II |
Rapoarte sintetice Oferta de cursuri |
III. Domeniul funcţional – RELAŢII COMUNITARE
OBIECTIVE:
- Dezvoltarea parteneriatelor instituţionale, comunitare;
- Promovarea propriei imagini;
- Prezentarea unor exemple de bună practică cu sprijinul participanţilor la proiecte încheiate cu succes;
- Derularea proiectelor educaţionale în colaborare cu partenerii existenţi la nivel judeţean;
- Dezvoltarea programelor de integrare şi cooperare internaţională.
Nr. crt.
|
Funcţia managerială
|
Acţiuni
|
Compartiment responsabil
|
Resurse umane
|
Orizont de timp
|
Indicatori de realizare
|
1. |
Proiectare/ organizare |
• EIaborarea proiectelor de colaborare între şcoală şi factorii de educaţie convergentă (familie, biserică, poliţie) |
Responsabilii comisiilor/catedre lor |
Cadrele didactice, Director adjunct |
An şcolar 2017-2018 |
Programe Proiecte Corespondenţa |
• Colaborarea cu comunitatea locală în vederea asigurării calităţii educaţiei |
CEAC Consilierul educativ |
Cadrele didactice Reprezentanţi ai comunităţii locale |
An şcolar 2017-2018 |
Proiecte |
||
• Derularea în condiţii legale a proiectelor si programelor guvernamentale, rechizite şi manuale gratuite , programul Lapte-Corn-Măr ". |
Responsabili comisii |
Educatoarele Învăţătorii Diriginţii |
An şcolar 2017-2018 |
Proiecte |
||
2.
|
Conducere operaţională
|
• Înscrierea învăţământului în procesul de integrare europeană prin angajarea şi derularea unor programe |
Comisia pt. programe |
Cadrele didactice |
An şcolar 2017-2018 |
Baza de date Oferta de programe Broşuri |
• Reactualizarea comisiilor de Securitate şi sănătate în muncă şi P.S.I, şi colaborarea cu organele abilitate la nivel local şi judeţean |
Director Comisii |
Director Resp. comisii |
Semestrul I |
Proiecte |
||
• Cuprinderea în tematica orelor de dirigenţie şi în planificarea activităţilor educative a unor conţinuturi ce vizează protecţia muncii, P.S.I. , protecţie civilă şi circulaţie rutieră. |
Responsabil comisie diriginţi Consilierul educativ |
Învăţătorii Diriginţii |
Semestrele I, II |
Proiecte/programe Parteneriate |
- IV. Domeniul funcţional - MANAGEMENT
OBIECTIVE:
- Coerenţa managerială prin diagnoză, proiectare, implementare, evaluare cu sens de dezvoltare instituţională;
- Crearea condiţiilor optime de siguranţă şi securitate instituţională;
- Dezvoltarea capacităţii de autoevaluare şi de creştere a autonomiei unităţii de învăţământ.
Nr. crt.
|
Funcţia manageriala
|
Acţiuni
|
Compartiment responsabil
|
Resurse umane
|
Orizont de timp
|
Indicatori de realizare
|
1.
|
Proiectare/ organizare
|
• Realizarea analizei şi a diagnozei activităţii desfăşurate în unitate, în anul şcolar 2012 - 2014 |
Management Responsabili catedre/ comisii metodice, de lucru |
Director Responsabilii catedrelor/ comisiilor metodice, de lucru |
Septembrie 2017 |
Rapoartele de analiza ale unităţi şcolare |
• Analiza şi diagnoza activităţii desfăşurate la cercurile pedagogice |
Catedrele care organizează cerc pedagogic |
Director Cadre didactice |
Semestrele I, II |
Materiale Procese-verbale |
||
• Elaborarea planurilor manageriale ale directorilor, ale catedrelor/ comisiilor metodice, ale comisiilor de lucru |
Management, evaluare, prognoze, dezvoltare Curriculum şi inspecţie şcolară |
Director |
Septembrie 2017 |
Raportul de analiză pe anul şcolar trecut |
||
2. |
Conducere operaţională
|
• Identificarea nevoilor de formare, consiliere, sprijin, consultanţă a managerului unităţii şcolare |
Management, evaluare şi dezvoltare C.C.D. |
Inspectori şcolari generali, adjuncţi Inspectori management |
Grafic consfătuiri directori |
Mapa directorului Oferta de formare |
• Colaborarea cu autorităţile locale în ceea ce priveşte repartizarea şi utilizarea fondurilor pentru întreţinerea şi repararea spaţiilor şcolare |
Management, evaluare si dezvoltare |
Director |
Septembrie 2017-lunie 2018 |
Documentaţie specifică |
||
• Aplicarea integrală şi la timp a prevederilor legale privind protecţia socială a elevilor, prin asigurarea resurselor financiare corespunzătoare |
Management, evaluare şi dezvoltare |
Director Contabil |
Semestrele I, II |
Proiecte/ programe |
||
• Evidenţa documentelor şi respectarea regimului legal de securitate şi de completare a acestora |
Management Secretariat Contabilitate |
Director Secretar Contabil |
Permanent |
Documente |
Nr. crt.
|
Funcţia managerială
|
Acţiuni
|
Compartiment responsabil
|
Resurse umane
|
Orizont de timp
|
Indicatori de realizare
|
• Gospodărirea, gestionarea şi administrarea responsabilă a patrimoniului din perspectiva susţinerii depline a calităţii procesului didactic |
Management, evaluare si dezvoltare |
Director |
Permanent |
Documentaţie privind baza materială |
||
3.
|
Monitorizare/ Evaluare
|
• Monitorizarea şi evaluarea calităţii şi eficienţei managementului educaţional la nivelul unităţii şcolare |
Management |
Director, director adjunct |
Conform graficului de control |
Rapoarte Fişa şcolii |
Director,
Profesor, Batagui Costel Razvan